Chanel No.5: Nestárnoucí elegance

Nejprodávanější parfém světa oslavil své stoleté výročí od doby, kdy byl uveden na trh. Roku 1921 byl uveden parfém od Gabrielle Chanel pod názvem No.5. Jak to s jeho vznikem vlastně bylo?

Ve dvacátých letech dvacátého století byla Gabrielle Chanel již uznávanou a často vyhledávanou módní návrhářkou, rozhodla se proto oslovit Ernesta Beaouxe, aby společně vytvořili ikonický parfém, který by mohla nabízet svým zákaznicím jako doplňkový prodej ve svých buticích. Gabrielle přišla s jasnou zakázkou: chtěla, aby parfém byl ztělesněním moderního stylu 20.let 20.století. Slavný parfumér byl skvělou volbou, Ernest Beaux byl potomkem alchymistů, kteří působili na carském dvoře a jeho rodina po revoluci roku 1917 opustila Rusko.

Výsledný parfém dostal čirou náhodou svůj název No.5. Alchymista prý ukázal Gabrielle asi 20 parfémů, z nichž si vybrala právě ten s číslem 5. Voněl jako mýdlo s nádechem citrusů, květin a ovoce. Gabrielle si tak chtěla zavzpomínat na "povlečení vyvařovaného v měděných kotlích, navoněných sušenými kořeny kosatců, skříní s prádlem s růžovým dřevem a verbenou, a podlah, zdí a těl vydrhnutých hrubým lojovým mýdlem, i jasmínů, levandulí a růží z místních zahrad" (Wikipedia 2021 online).

Parfém dostal nejprve kulatý flakon, u kterého se však ukázalo, že jeho doprava je poněkud problematická, proto se přešlo k dnes již ikonickému hranatému tvaru. Parfém a jeho složení se zhruba každých 20 let obměňuje, aby vůně a tvar splňovali požadavky moderních spotřebitelek. Původní vůně je dnes již trochu odlišná od té původní.

U dalších ikonických parfémů od jiných značek se zastavíme zase příště, není však známějšího parfému, než je No.5 od značky Chanel.

Komentáře