Reklamy masírují mysl lidí už od prvního uvedení na trh. Tím, že reklama vychválí vyrobený produkt, podnítí naše rozhodnutí výrobek si koupit a o to zranitelnější spotřebitelé jsou, pokud se jedná o jídlo. Jakým podvodům jsme vystaveni, když nakupujeme tzv. funkční potraviny?
Funkční potravinou se myslí jakýkoliv výrobek, který se prodává s přidanou funkcí, ta má například zaručit pevnější zdraví, vyšší podíl bílkoviny ve svém složení, nebo zdravou a udržitelně štíhlou linii. Ovšem jediný pozitivní přínos takto vychvalovaného produktu je vaše štíhlejší peněženka (Bode 2014). Uveďme si příklady takových podvodů z české potravinářské scény, které mají své mutace po celém světě.
Prvním takovým produktem je světoznámý zázračný nápoj, který svou prezentací zaručuje úžasné zdraví, a to Actimel. Malý a kulturami nadupaný skřítek, který denně pijí miliony rodin, si získal oblibu po celém světě. Jedna z nejznámějších reklam prezentovala nápoj takto: „Miliardy spojenců L-cassei immunitas pomáhají posílit obranyschopnost“ v televizní reklamě s mladým klukem sportujícím na hřišti (Actimel 2003). Avšak mnoho studií, prováděných hlavně v zahraničí, dokazuje, že Actimel je drahá lahvička s vysokou koncentrací cukru, která svým složením neobhajuje poslání prezentované v reklamě. Díky studiím vyvracejícím svou funkci se nyní ví, že pít každé ráno jednu lahvičku je naprosto zbytečné a děkujeme farmaceutickým odvětvím, že se tomu podvodu v minulosti věnovala.
Druhým příkladem, odhaleným v Německu, je máslo Becel (v Čechách prodávaný pod názvem Flora). Jedná se o margarín od nizozemsko-britského koncernu Unilever, který má snižovat hladinu cholesterolu (Bode 2014:32). Cena tohoto margarínu prodávaného v Německu je prý velmi vysoká, zákazníci si jej pravidelně a ve velkém kupují. Tito zákazníci však paradoxně čekají u lékaře na výsledky testů svého cholesterolu, který je vysoký a nedokážou si tuto situaci vysvětlit, protože přeci jedí máslo prospěšné pro nízkou hladinu cholesterolu. Lékaři proto uvádějí informace na pravou míru a pacienti jen zírají. Cholesterol totiž nesníží margarín nadupaný průmyslově ztuženými tuky, byť jsou rostlinného charakteru. Zákazníci tak doplácejí na marketing a chabou informovanost.
„Margaríny Becel (Flora) proti vysokému cholesterolu a probiotické jogurty Actimel, jež údajně posilují imunitu stejně jako očkování proti chřipce na podzim, představují jen nejvýraznější příklady alarmujícího trendu potravin, o nichž výrobci tvrdí, že díky přidání vitamínu, minerálů a dalších látek člověku prospívají.“ (Bode 2014:32). S přihlédnutím k vyřčeným faktům musíme s nutností konstatovat, že tyto dva výše zmíněné produkty jsou jen špičkou ledovce, který je ke dnu táhnut spoustou dalších mlékárenských, farmaceutický a kosmetických produktů. O nich si v budoucnu přečtete v dalším článku.
Komentáře
Okomentovat